Zaterdag 10 augustus

10 augustus 2019 - Londen, Verenigd Koninkrijk

We zitten in het vliegtuig naar Amsterdam. Op weg naar Londen hebben we wat hazenslaapjes gedaan, maar veel is het niet, dus we zijn allemaal moe. Het ontbijt bestond vanmorgen uit een rare croissant met een smeersel van tomaat. Wie dat bedacht heeft voor de vroege ochtend weet ik niet, maar het was geen succes. De overstap naar het vliegtuig naar Amsterdam verliep ook weer soepel, alleen is het zo strak gepland dat we geen normaal ontbijt meer kunnen kopen. Wat we nog hebben is chips en M&M’s. 😂 Wellicht krijgen we zo nog een koekje aan boord. We hebben wel wat vertraging vanwege het slechte weer in Amsterdam, de wind staat zo op de landingsbaan dat er veel minder vliegtuigen kunnen landen dan normaal. Maar toch, de reis zit er bijna op. Nog een paar uren en we zijn weer thuis. Maanden van voorbereiding zitten in de reis en het voelt als een vingerknip waarmee het voorbij is gevlogen.

We hebben kennis gemaakt met de Amerikaanse cultuur en ons verbaasd en verwonderd over dingen, in positieve en in negatieve zin. Een kleine opsomming. In WC-deuren zitten enorme kieren, zodat je de ander zijn ding kan zien doen. Je kunt verschillende formaten frisdrank kopen terwijl je altijd een refill krijgt. Er wordt in hotels bijna altijd gebruik gemaakt van weggooiborden en plastic bestek. De meeste inwoners zijn zo vriendelijk, of het altijd gemeend is weet ik niet, maar men is bijna overal hartelijk. Vooral in Washington en Florida viel ons dit op. In Amerika is alles groot; grote huizen, grote winkels, groot assortiment, grootspraak, grote auto’s, grote eenden, grote mieren, grote mensen, grote vlaggen, grote wegen, grote spinnen, groot verschil tussen arm en rijk, grote campers, grote muffins. Wat klein is, is de afvoer in de wc’s, er moet dan ook regelmatig ontstopt worden. Maar Amerika is vooral mooi en schoon, schone openbare toiletgebouwen, er ligt weinig troep langs de weg. Het is groen. En je kunt er erg lekker eten, vooral een steak weten ze hier goed te bereiden. Er wordt overal reclame gemaakt voor advocaten, grote billboards langs de weg (Better call Saul). En kijk je tv dan wordt er regelmatig opgeroepen je te melden als je met asbest hebt gewerkt of een borstvergroting met siliconen hebt ondergaan, men ‘sued’ er hier op los. Per dag krijg je tientallen keren ‘I’m sorry’ te horen als iemand je passeert. Iedereen vraagt je hoe het met je gaat bij wijze van groet en waar je vandaan komt. Overal vind je couponboekjes. Het fooiensysteem. Je kunt wapens kopen bij de Walmart. En er is overal ontzettend veel politie op straat. Ik zou nog wel even door kunnen gaan.

Deze staten hebben we gezien of even aangetikt: New York, New Jersey, Delaware, Maryland, Washington DC, Virginia, North Carolina, Tennessee, South Carolina, Georgia, Florida en Illinois.

We hebben een maand lang uit ons kleine rolkoffertje geleefd. Wat overigens prima ging. Kennelijk hebben we niet zoveel nodig. We hebben in totaal zo’n 4200 kilometer gereden en bijna 300.000 stappen (200 km) gezet, 12 staten van Amerika gezien en in 16 verschillende hotels/motels/huisjes geslapen. Duizenden ijsblokjes getapt uit ijsblokmachines om onze trouwe koelbox ($2,47 bij de supermarkt) mee te vullen. Ongeveer 100 plastic of piepschuim bordjes en nog veel meer plastic bestek weggegooid. Teveel plastic supermarktzakjes weggegooid (maar ook veel hergebruikt). 5 Beren gezien, meerdere dolfijnen, grote schildpadden, alligators, een ontelbaar aantal hagedissen, leguanen, reeën, rode vogels, groene vogels, andere soorten vogels en pelikanen. We hebben tientallen, zo niet honderden muggenbulten gehad en we zijn nog een onbekend aantal kilo’s aangekomen 😁. Maar we hebben een onvergetelijke reis gehad. ✔

1. Marianne en Simon:
    10 augustus 2019
    Mooi dat jullie zo'n fijne reis gehad hebben, mooie ervaring om nooit te vergeten! Nu nog de laatste loodjes en fijn weer in je eigen bed en Dorus weer een aai (is ook fijn). Liefs
  2. Claudia:
    11 augustus 2019
    Het was super. We zijn weer gesetteld thuis. Doris is blij dat we er weer zijn.
  3. Gea:
    10 augustus 2019
    Bedankt dat ik mocht meelezen met jullie reislogg. Daardoor heb ik kunnen meegenieten van jullie reis. Ik ben zelf niet erg reislustig maar op deze manier heb ik wel een beeld kunnen vormen van Amerika. Prachtig!
    Welkom thuis in het ook mooie Grunn
    Groetjes van Gea Jungman
  4. Claudia:
    11 augustus 2019
    Graag gedaan hoor 😀. Leuk om te horen dat je meegelezen hebt!
  5. Douwe en Wynet:
    10 augustus 2019
    Prachtige geschreven verhalen Claudia!
    Leuk om te lezen! Nu lekker genieten van volkorenbrood met kaas! Welkom thuis!
  6. Claudia:
    11 augustus 2019
    Dank je! En de eerste boterham hebben we alweer achter de kiezen. Heerlijk.
  7. Natasja:
    11 augustus 2019
    En weer veilig thuis. Toch zal ik mijn dagelijkse leesvoer gaan missen. En uiteraard de inspiratie. Snel wat afspreken om t live te kunnen bespreken.
  8. Claudia:
    11 augustus 2019
    😀 Binnenkort maar een hapje doen samen? Misschien is er ergens in de buurt een Amerikaans restaurant.
  9. Oma en Willem😀:
    11 augustus 2019
    Wij zijn ook heel blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn en dat jullie een supertijd en mooie herinneringen hebben ondervonden. Wij hebben ook een hele mooie week gehad in jullie geriefelijke huis. Lieve mensen, kortom een fijne vakantie voor ons allen😍😍
  10. Annelies:
    26 augustus 2019
    Fantastisch Claudia. Wij gaan vrijdag en ik heb er ontzettend veel zin in. Ik hoop dat wij net zo'n fantastische reis beleven als jullie. Dank je wel dat je ons hebt mee laten genieten. Ik ga nu ook een pagina aanmaken voor Niko en mij zodat jullie met ons mee kunnen genieten.
  11. Claudia:
    26 augustus 2019
    Dank je. En ik ga je zeker volgen. Erg leuk. Veel plezier en geniet ervan!!